Jsme tu proto, abychom si vzájemně lépe rozuměli.

7 tipů, jak si porozumět s člověkem s mentálním handicapem
💡 Tipy, které vám mohou pomoci při komunikaci s člověkem s mentálním handicapem. Nejenom mluvit, ale vzájemně si porozumět.
1
💬 POUŽÍVEJTE JEDNODUCHÝ A SROZUMITELNÝ JAZYK
- Komunikujte s jednoduchými a jasnými větami. Zbytečně nekomplikujte věty a vyhněte se složitým frázím nebo dvojsmyslům.
- Dospělému člověku vždy vykáme, pokud se na tykání nedohodneme.
- Představte se s podáním ruky, zjistěte jeho/její jméno.
- Oslovujeme jej paní/pane, případně jménem, pokud jej známe.
- Ověříme si, zda nás dobře slyší a vidí, zjistíte tak jestli je potřeba další komunikaci přizpůsobit i případnému smyslovému handicapu.
- Mluvte pomalu, srozumitelně a v krátkých větách.
2
🌹 BUĎTE TRPĚLIVÍ
- V rozhovoru nespěchejte, přizpůsobte se tempu, postupujte pomalu a po jednotlivých krocích. Dejte jí/mu dostatek času na to, aby porozuměl/a otázkám a mohl/a na ně odpovědět.
- Ověřujte si průběžně, že rozumí tomu, co říkáme, a chápe to.
- Počkejte na odpověď, neodpovídejte za něj/ni.
3
📌 BUĎTE SOUSTŘEDĚNÍ
- Při komunikaci s osobou s mentálním handicapem se snažte být plně přítomní a soustředění.
- Držte se tématu. Zaměřte se na jednu myšlenku a neodbočujte v rozhovoru jinam, dokud nedostanete odpověď. To pomůže udržet komunikaci srozumitelnou a strukturovanou.
- Používejte konkrétní, jednoduché a stručné údaje/slova, nezahlcujme složitými informacemi.
- Vyhněte se zobecňování a abstrakcím (dávno, před tím apod.)
4
👍 POSKYTUJTE POZITIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU
- Chvála a povzbuzení jsou důležité pro budování důvěry a sebedůvěry u člověka s mentálním handicapem.
- Oceňte jejich úsilí a pokuste se najít způsoby, jak je povzbudit k dalšímu rozvoji komunikačních dovedností.
5
👀 POUŽÍVEJTE NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACI
- Nezapomínejte na signály, jako je oční kontakt, gesta a tělesná poloha. Tyto prvky mohou pomoci vyjádřit porozumění a empatickou reakci.
- Používejte vizuální pomůcky: obrázky, fotografie nebo symboly mohou pomoci při komunikaci a porozumění. Můžete je použít například při představování různých možností.
- Čím můžeme ještě podpořit komunikaci s lidmi s mentálním handicapem:
používání vizuálních pomůcek (prezentace, filmy, fotky, symboly, ilustrace)
psaný text upravený metodou “snadného čtení”
6
🤝 RESPEKTUJTE INDIVIDUÁLNÍ POTŘEBY
Každý člověk je jedinečný, a proto je důležité respektovat jeho individuální potřeby a preferované způsoby komunikace.
- Nezapomeňte se ptát, jakým způsobem by daný člověk chtěl komunikovat.
- Zajímejte se o jejich zájmy – zkuste se dozvědět více o zájmech a oblíbených aktivitách člověka s mentálním handicapem. Tímto způsobem můžete navázat spojení a vytvořit příjemné prostředí pro komunikaci.
7
⚖️ BERTE KAŽDÉHO JAKO ROVNOCENNÉHO PARTNERA
- Uznávejte hodnotu lidí s mentálním handicapem a berte je jako rovnocenné partnery při komunikaci.
- Umožněte jim vyjádřit své myšlenky a názory a respektujte jejich přístup ke komunikaci.
- V první řadě mluvte s člověkem, s jeho doprovodem (tlumočníkem) až v druhé řadě.
- Pamatujte, že každý člověk s mentálním handicapem je jiný a může preferovat různé způsoby komunikace. Je důležité naslouchat a přizpůsobit se potřebám a schopnostem dané osoby.
Abychom si lépe rozuměli: Příběhy lidí s mentálním handicapem
Cesta k sobě i k ostatním Jiřího zná v městečku, kde bydlí, každý. Malý muž s velkým srdcem a ohromnou...
Skutečná výzva: každodenní život Pavel je mladý muž s poruchou autistického spektra, který žije ve středně...
Cesta k nezávislosti Martina se narodila jako jedináček rodičům po dlouhých letech snah o dítě a několika...



Martina Sehnalová působí jako sociální pracovnice se zaměřením na podporu neformálně pečujících osob. Je absolventkou magisterského studia Sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a ve své práci se specializuje na individuální přístup a odborné poradenství. Ve spolupráci s multidisciplinárním týmem odborníků pomáhá klientům zorientovat se v dostupných službách a nabízí podporu šitou na míru jejich potřebám.
Barbora Zůbková působí jako sociální pracovnice a specializuje se na pomoc lidem v složitých životních situacích. Je absolventkou magisterského studia sociální pedagogiky na UTB ve Zlíně a má bohaté zkušenosti z pozic na městském úřadě v Hodoníně na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a jako soudní tajemnice na Okresním soudu v Hodoníně. V rámci své praxe úspěšně složila zkoušku zvláštní odborné způsobilosti a kontinuálně se vzdělává pro zvyšování své odbornosti. Ke každému případu přistupuje individuálně a s rodinou či jednotlivcem udržuje kontakt po celou dobu spolupráce.
Kamila Černochová působí jako praktik péče a specializuje se na praktické poradenství v péči o seniory, hendikepované a imobilní klienty. Je absolventkou Církevní střední odborné školy Bojkovice v oboru sociální pečovatelství. Ve své práci se zaměřuje na podporu soběstačnosti, nácvik každodenních činností a pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, včetně praktických ukázek využití kompenzačních pomůcek.
Johana Novotná působí v Educante jako sociální pracovnice, kde pomáhá klientům zvládat obtížné životní situace a ulehčuje péči o děti či seniory. Má vystudované magisterské studium oboru Sociální pedagogika a poradenství na Masarykově univerzitě v Brně a je absolventkou školení Komunikace a řešení krizových situací s klienty a kurzu Základy krizové intervence. V rámci své práce se věnuje evidenci zájemců o služby, mapování potřeb rodin a pečujících a provází klienty celým procesem spolupráce od úvodního setkání až po její ukončení.
Lenka Trnková působí jako osobní asistentka specializující se na péči o děti s handicapem v jejich domácím prostředí. Je absolventkou středního odborného vzdělání s maturitou a má bohaté zkušenosti z oblasti péče - absolvovala kurz asistenta v MŠ, kurz první pomoci a získala cennou praxi během stáže v denním stacionáři pro handicapované ve Zlíně a při péči o nedonošené novorozence v brněnské nemocnici. Ve své práci zajišťuje komplexní péči zahrnující hygienu, stravování, vzdělávací aktivity i trávení volného času s klientem. S empatií a vlídností přistupuje ke své práci, která ji naplňuje především proto, že může ulevit pečujícím osobám v jejich náročné každodenní péči.
Ludmila Kloudová působí jako praktik péče se zaměřením na komplexní podporu klientů prostřednictvím bazální stimulace, cvičení a tréninku paměti. Ve své práci klade důraz na citlivý individuální přístup, který respektuje tělesné, duševní i duchovní potřeby každého klienta. S velkou trpělivostí vytváří bezpečné prostředí, ve kterém klienti mohou svobodně vyjádřit své potřeby a přání, a pomáhá jim v jejich naplňování.
Petra Sedláčková působí v organizaci jako koordinátorka a office managerka, kde se věnuje personální agendě a zajišťuje plynulý chod organizace včetně komunikace s externími spolupracovníky. Její profesní dráha začala v reklamní a PR agentuře, kde získala cenné zkušenosti v oblasti koordinace a back office. Ačkoliv její vzdělání ze strojní průmyslovky a knihovnické VOŠ původně směřovalo jinam, našla své uplatnění v pozicích, kde může využít svůj organizační talent a smysl pro pestrou práci.