Pro Kyjovské noviny jsme napsali článek o tom, jak a proč jsme v Educante začali poskytovat podporu pro děti s trápením.
Už rok se věnujeme v Educante nejen pečujícím, ale také dětem. K rozhodnutí rozšířit naše služby nás dovedlo hned několik cest.
Po letech strávených s pečujícími (osoby, které pečují o své blízké v domácím prostředí) jsme si uvědomili, že se do péče vždy zrcadlí vztahy v rodině a hlavně ty, mezi rodiči a dětmi. Pokud jsou v pořádku, má pečující rodina méně problémů. Ale ruku na srdce. Kdo z nás má se svým rodičem ideální vztah? Velmi často se v těžkém období, kdy je rodič odkázaný na péči svého potomka, dostávají do popředí nevyjasněné problémy, křivdy, nebo traumata z dětství. Ty mnohdy rozhodují o tom, zda se rodina do péče pustí, nebo to ani nezkusí a rovnou hledá pobytové sociální služby. Že jsou vztahy v rodině důležité, je všeobecně známá věc. Ale v případě péče o jednoho z jejích členů se ukazuje konkrétně, proč je důležité je na nich pracovat. A čím dříve začneme, tím lépe.
I zdravé děti potřebují pozornost
Po dobu spolupráce s rodinami, které pečují o své děti s postižením, jsme narazili na jedno z úskalí dlouhodobé péče. Druhé dítě v rodině, to bez postižení, strádalo nedostatkem pozornosti rodičů, možností trávit s nimi čas bez nutnosti podřizovat se péči o sourozence. Takové dítě se může cítit tak trochu „na druhé koleji“. Jak tedy zařídit, aby se tak necítilo, když jiné řešení situace nemá, protože péče o sourozence je pro rodiče tak moc náročná?
A odtud už byl jen malý kousek k podpoře dětí, které ač nemají sourozence s postižením, mají řadu trápení, se kterým si neví rady. Doba po-covidová s sebou přinesla mnohé a mezi tím i zvýšený počet psychických problémů dětí a mladistvých. Deprese, úzkosti, sebepoškozování, pokusy o sebevraždu, poruchy učení, příjmu potravy a podobně. Zní to děsivě a ještě děsivější jsou počty ohrožených děti, které lze vyčíst ze statistik Národního ústavu duševního zdraví (www.nudz.cz). Podle WHO (Světové zdravotnické organizace) až 14 % dětí a dospívajících ve věku 10-19 let zažije nějakou formu duševního onemocnění. Navíc polovina prvních příznaků duševních onemocnění se projeví již před 14. rokem věku.
Educante pro děti s trápením
Pokud se rodiče či děti (nad 15 let mohou přijít bez rodičů) rozhodnou vyhledat pomoc, mohou se obrátit také na Educante. Konzultace probíhají pod vedením zkušeného terapeuta, a pokud je třeba také za podpory sociálního pracovníka.
Nemají nahradit dlouhodobou terapii, proto jsou omezené počtem hodin. Ale jsou k dispozici okamžitě. Je možné je využít v období, kdy se čeká na vyšetření u psychiatra, nebo terapii u psychoterapeuta. Protože se při naší práci zaměřujeme na celou rodinu, podpory v rámci našich projektů se dostane také rodičům. Ať už se jedná o problémy s výchovou, partnerské, nebo rozvodové. Pomáháme dětem i rodičům zorientovat se v situaci, hledat vlastní zdroje, pojmenovat potřeby a naplánovat řešení.
Jste-li rodina s dětmi a nacházíte se v obtížné situaci, můžete se na nás obrátit. Sídlíme V Městské knihovně v Kyjově a najdete nás v prvním patře každý pracovní den od 8 do 16 hodin. Veškeré informace naleznete také na www.educante.cz.
Bc. Zuzana Navarra,
Educante z.s.

Martina Sehnalová působí jako sociální pracovnice se zaměřením na podporu neformálně pečujících osob. Je absolventkou magisterského studia Sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a ve své práci se specializuje na individuální přístup a odborné poradenství. Ve spolupráci s multidisciplinárním týmem odborníků pomáhá klientům zorientovat se v dostupných službách a nabízí podporu šitou na míru jejich potřebám.
Barbora Zůbková působí jako sociální pracovnice a specializuje se na pomoc lidem v složitých životních situacích. Je absolventkou magisterského studia sociální pedagogiky na UTB ve Zlíně a má bohaté zkušenosti z pozic na městském úřadě v Hodoníně na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a jako soudní tajemnice na Okresním soudu v Hodoníně. V rámci své praxe úspěšně složila zkoušku zvláštní odborné způsobilosti a kontinuálně se vzdělává pro zvyšování své odbornosti. Ke každému případu přistupuje individuálně a s rodinou či jednotlivcem udržuje kontakt po celou dobu spolupráce.
Kamila Černochová působí jako praktik péče a specializuje se na praktické poradenství v péči o seniory, hendikepované a imobilní klienty. Je absolventkou Církevní střední odborné školy Bojkovice v oboru sociální pečovatelství. Ve své práci se zaměřuje na podporu soběstačnosti, nácvik každodenních činností a pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, včetně praktických ukázek využití kompenzačních pomůcek.
Johana Novotná působí v Educante jako sociální pracovnice, kde pomáhá klientům zvládat obtížné životní situace a ulehčuje péči o děti či seniory. Má vystudované magisterské studium oboru Sociální pedagogika a poradenství na Masarykově univerzitě v Brně a je absolventkou školení Komunikace a řešení krizových situací s klienty a kurzu Základy krizové intervence. V rámci své práce se věnuje evidenci zájemců o služby, mapování potřeb rodin a pečujících a provází klienty celým procesem spolupráce od úvodního setkání až po její ukončení.
Lenka Trnková působí jako osobní asistentka specializující se na péči o děti s handicapem v jejich domácím prostředí. Je absolventkou středního odborného vzdělání s maturitou a má bohaté zkušenosti z oblasti péče - absolvovala kurz asistenta v MŠ, kurz první pomoci a získala cennou praxi během stáže v denním stacionáři pro handicapované ve Zlíně a při péči o nedonošené novorozence v brněnské nemocnici. Ve své práci zajišťuje komplexní péči zahrnující hygienu, stravování, vzdělávací aktivity i trávení volného času s klientem. S empatií a vlídností přistupuje ke své práci, která ji naplňuje především proto, že může ulevit pečujícím osobám v jejich náročné každodenní péči.
Ludmila Kloudová působí jako praktik péče se zaměřením na komplexní podporu klientů prostřednictvím bazální stimulace, cvičení a tréninku paměti. Ve své práci klade důraz na citlivý individuální přístup, který respektuje tělesné, duševní i duchovní potřeby každého klienta. S velkou trpělivostí vytváří bezpečné prostředí, ve kterém klienti mohou svobodně vyjádřit své potřeby a přání, a pomáhá jim v jejich naplňování.
Petra Sedláčková působí v organizaci jako koordinátorka a office managerka, kde se věnuje personální agendě a zajišťuje plynulý chod organizace včetně komunikace s externími spolupracovníky. Její profesní dráha začala v reklamní a PR agentuře, kde získala cenné zkušenosti v oblasti koordinace a back office. Ačkoliv její vzdělání ze strojní průmyslovky a knihovnické VOŠ původně směřovalo jinam, našla své uplatnění v pozicích, kde může využít svůj organizační talent a smysl pro pestrou práci.