
Cesta k nezávislosti
Martina se narodila jako jedináček rodičům po dlouhých letech snah o dítě a několika marných pokusech o otěhotnění. Poměrně brzy rodiče zjistili, že jejich dcera má mentální postižení a snížené IQ. To ale nic nezměnilo na tom, jak moc ji milují. Rozhodli se vybudovat ji co nejlepší zázemí a hledat příležitosti, jak žít spokojeně.
Od malička se Martina odlišovala poněkud netypickými projevy chování. Asi nejvýraznější byl její věčný smích – rozesmál ji vrabec, který poskakoval u chodníku, louže, do které skočila, ale třeba také stará paní s francouzskými holemi. “Zažívali jsme často docela prekérní situace. Martinka vypadala jako normální zdravé dítě a lidé některé reakce nečekali,” vzpomínají rodiče. Časem zjistili, že smích je pro Martinu ventilace jakýchkoliv emocí, a postupně pracovali na tom učit se své emoce rozeznávat, například pomocí kartiček, různých her apod.
Podporu našli u místních sociálních služeb, např. díky rané péči a různým formám terénní a ambulantní pomoci. Martina navštěvovala speciální vzdělávací zařízení a spolu s rodiči, učiteli a asistenty pracovala na rozvoji svých dovedností. Zásadní roli sehrála i blízká komunita lidí z okolí – ze sousedů se staly známé tváře, kterých nebylo třeba se bát nebo ostýchat.
Jak Martina rostla, středem zájmu se stal odborný výcvik. Rodiče svou dceru velmi podporovali v její samostatnosti a soběstačnosti a k tomu samozřejmě patří i možnost uplatnit se na pracovním trhu. Na zkoušku nastoupila na brigádu do místní pekárny, kde se nakonec přes počáteční nesmělost a nejistotu Martina stala pevnou součástí týmu. Kolegové si zvykli na její někdy nečitelné nebo nepředvídané reakce a naučili se s ní komunikovat. Zjistili, že pokud se Martina cítí bezpečně a přesně ví, co se od ní čeká, je na ni obrovský spoleh. Nemá totiž problém s rutinní prací a dokáže se toho také docela dost naučit.
Časem se Martina osamostatnila a díky podpůrnému bydlení, kam za ní pravidelně dochází sociální pracovnice, dokáže fungovat téměř nezávisle. Ví, že má stále oporu ve svých rodičích, kteří jsou na svou dceru velmi pyšní: „Zpočátku jsme měli obavy z toho, co pro ni budoucnost přinese. Ale se správnou podporou dokázala, že umí vést plnohodnotný život.“ A pomocnou ruku jí také podají známí lidé z jejího blízkého okolí.
Tento příběh je příkladem toho, že to jde! Zapojení lidi s mentálním handicapem do společnosti a do běžného života je výhrou pro všechny. V Educante tu jsme proto, abychom si vzájemně lépe rozuměli.
Seriál příběhů vznikl díky projektu Pečujeme rádi podpořeného z dotačního programu Rodina MPSV ČR.

Martina Sehnalová působí jako sociální pracovnice se zaměřením na podporu neformálně pečujících osob. Je absolventkou magisterského studia Sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a ve své práci se specializuje na individuální přístup a odborné poradenství. Ve spolupráci s multidisciplinárním týmem odborníků pomáhá klientům zorientovat se v dostupných službách a nabízí podporu šitou na míru jejich potřebám.
Barbora Zůbková působí jako sociální pracovnice a specializuje se na pomoc lidem v složitých životních situacích. Je absolventkou magisterského studia sociální pedagogiky na UTB ve Zlíně a má bohaté zkušenosti z pozic na městském úřadě v Hodoníně na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a jako soudní tajemnice na Okresním soudu v Hodoníně. V rámci své praxe úspěšně složila zkoušku zvláštní odborné způsobilosti a kontinuálně se vzdělává pro zvyšování své odbornosti. Ke každému případu přistupuje individuálně a s rodinou či jednotlivcem udržuje kontakt po celou dobu spolupráce.
Kamila Černochová působí jako praktik péče a specializuje se na praktické poradenství v péči o seniory, hendikepované a imobilní klienty. Je absolventkou Církevní střední odborné školy Bojkovice v oboru sociální pečovatelství. Ve své práci se zaměřuje na podporu soběstačnosti, nácvik každodenních činností a pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, včetně praktických ukázek využití kompenzačních pomůcek.
Johana Novotná působí v Educante jako sociální pracovnice, kde pomáhá klientům zvládat obtížné životní situace a ulehčuje péči o děti či seniory. Má vystudované magisterské studium oboru Sociální pedagogika a poradenství na Masarykově univerzitě v Brně a je absolventkou školení Komunikace a řešení krizových situací s klienty a kurzu Základy krizové intervence. V rámci své práce se věnuje evidenci zájemců o služby, mapování potřeb rodin a pečujících a provází klienty celým procesem spolupráce od úvodního setkání až po její ukončení.
Lenka Trnková působí jako osobní asistentka specializující se na péči o děti s handicapem v jejich domácím prostředí. Je absolventkou středního odborného vzdělání s maturitou a má bohaté zkušenosti z oblasti péče - absolvovala kurz asistenta v MŠ, kurz první pomoci a získala cennou praxi během stáže v denním stacionáři pro handicapované ve Zlíně a při péči o nedonošené novorozence v brněnské nemocnici. Ve své práci zajišťuje komplexní péči zahrnující hygienu, stravování, vzdělávací aktivity i trávení volného času s klientem. S empatií a vlídností přistupuje ke své práci, která ji naplňuje především proto, že může ulevit pečujícím osobám v jejich náročné každodenní péči.
Ludmila Kloudová působí jako praktik péče se zaměřením na komplexní podporu klientů prostřednictvím bazální stimulace, cvičení a tréninku paměti. Ve své práci klade důraz na citlivý individuální přístup, který respektuje tělesné, duševní i duchovní potřeby každého klienta. S velkou trpělivostí vytváří bezpečné prostředí, ve kterém klienti mohou svobodně vyjádřit své potřeby a přání, a pomáhá jim v jejich naplňování.
Petra Sedláčková působí v organizaci jako koordinátorka a office managerka, kde se věnuje personální agendě a zajišťuje plynulý chod organizace včetně komunikace s externími spolupracovníky. Její profesní dráha začala v reklamní a PR agentuře, kde získala cenné zkušenosti v oblasti koordinace a back office. Ačkoliv její vzdělání ze strojní průmyslovky a knihovnické VOŠ původně směřovalo jinam, našla své uplatnění v pozicích, kde může využít svůj organizační talent a smysl pro pestrou práci.