Stárnutí je přirozený proces lidského těla a začíná už od našeho narození. Když to trochu zlehčíme, máme tedy dost času se na něj připravit. V našem sloupku se snažíme dívat se na stáří z různých úhlů pohledu a hlavně s optimismem, který by nás neměl opouštět v žádném věku.
MUDr. Zdeněk Kalvach (uznávaný geriatrista) uvádí jako obecný rys stárnutí atrofii, která postihuje všechny orgány těla a tkáně. Atrofie = zmenšení orgánů, ztenčení tkáně. Nejvíce je přitom ohrožen mozek. Co je ale povzbudivé, jsou výsledky vědeckých zkoumání, které udávají, že mozek je schopen vytvářet nová spojení mezi neurony a svoji funkci do jisté míry obnovovat. Toho lze dosáhnout cvičením kognitivních (poznávacích) funkcí a pohybových vzorců. Když si tuto informaci převedeme do srozumitelné řeči znamená to, že pokud nutíme mozek pracovat, zpomalíme jeho stárnutí.
Zázrak jménem mozek – na stárnutí se lze připravit
Všeobecně je známo, že po prodělané cévní mozkové příhodě je nutné co nejdříve začít s rehabilitací. Jak řeči, tak pohybu. Mozek, byť zasažen příhodou a částečně „vyřazen z provozu“, má tu úžasnou schopnost vytvořit si nové spoje. Ty si můžeme představit jako cestičky, po kterých jsou přenášeny informace (vzruchy). Pokud byly některé spoje ztraceny, mozek je schopen vytvořit si cestu novou, vytvořit pomyslnou odbočku. Toto se ale může stát jen důsledným opakováním dané činnosti ať už na mentální, či fyzické úrovni.
Velmi zajímavé jsou dnes již vědecky dokázané schopnosti těla, kdy naše představy a fantazie mohou částečně nahradit fyzickou aktivitu. Když například vidíme lyžaře před startem velkého slalomu, jak se se zavřenýma očima naklání sem a tam, znamená to, že si v mysli přehrává trasu. Jeho tělo v té chvíli vytváří mechanismy, které jej připravují na výkon. Nemusí tedy fyzicky slalom jet a přitom vlastně trénuje.
O svůj mozek můžeme pečovat nejen tím, že jej používáme a zatěžujeme (studium, trénink paměti, nové zážitky a zkušenosti apod.), ale také stravou. Zde uvádíme několik potravin, které jsou obecně doporučovány, ale pozor, nejedná se o doporučení lékařské:
- ryby,
- ořechy,
- brokolice,
- kurkuma,
- dýňová semínka,
- káva,
- borůvky.
Také bychom neměli zapomínat na pravidelné cvičení těla (jóga, plavání) a relaxaci, díky kterým se nám do těla vyplavují endorfiny (hormony štěstí). A o to by nám mělo jít. V každém věku se cítit dobře a udržovat pozitivní pohled na náš život i okolní svět.
Bc. Zuzana Šrahůlková

Martina Sehnalová působí jako sociální pracovnice se zaměřením na podporu neformálně pečujících osob. Je absolventkou magisterského studia Sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a ve své práci se specializuje na individuální přístup a odborné poradenství. Ve spolupráci s multidisciplinárním týmem odborníků pomáhá klientům zorientovat se v dostupných službách a nabízí podporu šitou na míru jejich potřebám.
Barbora Zůbková působí jako sociální pracovnice a specializuje se na pomoc lidem v složitých životních situacích. Je absolventkou magisterského studia sociální pedagogiky na UTB ve Zlíně a má bohaté zkušenosti z pozic na městském úřadě v Hodoníně na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a jako soudní tajemnice na Okresním soudu v Hodoníně. V rámci své praxe úspěšně složila zkoušku zvláštní odborné způsobilosti a kontinuálně se vzdělává pro zvyšování své odbornosti. Ke každému případu přistupuje individuálně a s rodinou či jednotlivcem udržuje kontakt po celou dobu spolupráce.
Kamila Černochová působí jako praktik péče a specializuje se na praktické poradenství v péči o seniory, hendikepované a imobilní klienty. Je absolventkou Církevní střední odborné školy Bojkovice v oboru sociální pečovatelství. Ve své práci se zaměřuje na podporu soběstačnosti, nácvik každodenních činností a pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, včetně praktických ukázek využití kompenzačních pomůcek.
Johana Novotná působí v Educante jako sociální pracovnice, kde pomáhá klientům zvládat obtížné životní situace a ulehčuje péči o děti či seniory. Má vystudované magisterské studium oboru Sociální pedagogika a poradenství na Masarykově univerzitě v Brně a je absolventkou školení Komunikace a řešení krizových situací s klienty a kurzu Základy krizové intervence. V rámci své práce se věnuje evidenci zájemců o služby, mapování potřeb rodin a pečujících a provází klienty celým procesem spolupráce od úvodního setkání až po její ukončení.
Lenka Trnková působí jako osobní asistentka specializující se na péči o děti s handicapem v jejich domácím prostředí. Je absolventkou středního odborného vzdělání s maturitou a má bohaté zkušenosti z oblasti péče - absolvovala kurz asistenta v MŠ, kurz první pomoci a získala cennou praxi během stáže v denním stacionáři pro handicapované ve Zlíně a při péči o nedonošené novorozence v brněnské nemocnici. Ve své práci zajišťuje komplexní péči zahrnující hygienu, stravování, vzdělávací aktivity i trávení volného času s klientem. S empatií a vlídností přistupuje ke své práci, která ji naplňuje především proto, že může ulevit pečujícím osobám v jejich náročné každodenní péči.
Ludmila Kloudová působí jako praktik péče se zaměřením na komplexní podporu klientů prostřednictvím bazální stimulace, cvičení a tréninku paměti. Ve své práci klade důraz na citlivý individuální přístup, který respektuje tělesné, duševní i duchovní potřeby každého klienta. S velkou trpělivostí vytváří bezpečné prostředí, ve kterém klienti mohou svobodně vyjádřit své potřeby a přání, a pomáhá jim v jejich naplňování.
Petra Sedláčková působí v organizaci jako koordinátorka a office managerka, kde se věnuje personální agendě a zajišťuje plynulý chod organizace včetně komunikace s externími spolupracovníky. Její profesní dráha začala v reklamní a PR agentuře, kde získala cenné zkušenosti v oblasti koordinace a back office. Ačkoliv její vzdělání ze strojní průmyslovky a knihovnické VOŠ původně směřovalo jinam, našla své uplatnění v pozicích, kde může využít svůj organizační talent a smysl pro pestrou práci.